Hvordan skriver jeg et bedre stillingsopslag?

Hvordan skriver jeg et bedre stillingsopslag?

Et godt stillingsopslag er alfa og omega når du søger ny medarbejder til dit team. Det handler om, at sikre at en potentiel medarbejder kan spejle sig i opslaget. Derfor er det vigtigt, at stillingsopslaget og selve jobbeskrivelsen er præcist fortalt, og at det klart formidles hvad jobbet kræver af den ansatte. Des bedre et stillingsopslag – des bedre ansøgninger får du, og chancen for at du finder den rette kandidat til jobbet øges markant. Derfor er det vigtigt, at spørge dig selv ‘hvordan skriver jeg et bedre stillingsopslag?’

Men hvorledes skriver du så dette bedre stillingsopslag, hvad skal det i praksis indeholde, og hvordan sikrer du dig en form for kvalitet? Læs med! Jobseekers giver dig svaret på, hvordan du skriver bedre stillingsopslag.

Før du skriver stillingsopslaget

  1. Først og fremmest bør du klarlægge, hvilken stilling du ønsker besat. Således kan du sikre dig at niveau og kvalifikationer stemmer overens. Eksempelvis skal en graduate/junior position ikke have lige så mange krav som en en seniorstilling. Sørg for at det giver mening.

Start jobannoncen bedre

  1. Start stillingsopslaget med en indledning, der får læseren lyst til at læse videre. Fat dig i korthed og udnyt muligheden for at uddybe overskriften og de arbejdsopgaver kandidaten skal varetage, og hvilken type person du ønsker at ansætte. Test det ved at forestil dig, at det er dig selv, der ser stillingsopslaget. 

At formulere selve jobbet gør stillingsopslag bedre

  1. Hvad går jobbet egentlig ud på? Undgå floskler og buzzwords, og vær præcis med de arbejdsopgaver kandidaten skal varetage. Det er her punkt 1 er relevant. Sørg for at opgaverne/kvalifikationerne i stillingsopslaget er realistiske og passer til den rolle du ønsker besat, og ikke stikker i otte retninger. Derudover er det vigtigt, at have realistiske forventninger til mængden af opgaver, da ingen kan lave alting. Du kan her eventuelt understrege, at nogle kvalifikationer er mere nice-to-have og en pæn bonus, men ikke et decideret krav. Det fortæller også læseren, at du ikke leder efter en enhjørning. Når kandidater kigger på jobs og stillingsopslag, ser de overordnet på: opgaver, kultur, mening med jobbet, og løn. Det giver derfor mening at fortælle lidt om dette. Skru derfor ned for listen af krav, og skru i stedet op for, hvilken type person I ønsker at ansætte. 

Afsender-fokus gør stillingsopslag bedre

  1. Hvad tilbyder I? Hvem er I? Heri kan I fortælle om, fordelene ved at arbejde hos jer. Hvem er I? Hvorfor skal kandidaten vælge jer? frynsegoder, kantine/frokostordning, socialt fællesskab? Hvordan er jeres team skruet sammen? Mange eller få? Nogle særlige rutiner fx. morgenmøder, eller andet der fortæller om jeres kultur? Hvor mange timer om ugen er det (fuldtid/deltid)? At inkludere disse elementer i stillingsopslaget øger kvaliteten idet, det fortæller læseren hvem de kan forvente at møde.

Hav fokus på modtager i dit stillingsopslag

  1. Hvem er det I søger? Hvilken baggrund tænker du kandidaten har?, hvordan er de som person? Husk at personen skal supplere dit team og den stilling du ønsker besat. Du forestiller dig måske til et sælgerjob, at kandidaten har en baggrund i salg eller lignende, er udadvendt, og trives med en stor kontaktflade etc. 

Afrund stillingsopslaget med kontaktoplysninger

  1. Afrunding og praktisk: Skriv hvad der skal sendes (CV og/eller ansøgning), og hvem det skal sendes til. Navn, email/telefonnummer, hvorpå kandidaten eventuelt også kan stille spørgsmål til jobbet. Husk at inkluder ansøgningsfrist, hvornår I afholder jobsamtaler, eller hvis I afholder samtalerne løbende. Tilføj gerne for en god ordens skyld også gerne, at I opfordrer alle til at søge uanset køn, religion, race etc. Da det i I Danmark er ulovligt at diskriminere imod dette.

Hvem skriver det gode stillingsopslag?

Du kan med fordel få den medarbejder, der sidst besad jobbet til at skrive stillingsopslaget. Således sørger du for at opgaverne bliver formuleret af en, der har hands-on erfaring med selve arbejdsopgaverne. Husk desuden gerne at få en medarbejder til at læse stillingsopslaget læst igennem – både for selve beskrivelsernes skyld, men også korrekturmæssigt.

skriv bedre stillingsopslag ved skrivebordet

Her er en rå skabelon, du kan opsætte dit stillingsopslag ud fra og dermed formulere det bedre.

1.) Vælg en god overskrift (indtænk hvad en potentiel medarbejder vil søge på og brug disse ord).

2.) Skriv en fængende – men kort – underoverskrift. Uddyb med fordel overskriften med formidling af hvilke opgaver, eller hvilket team man bliver en del af.

3.) Skriv om selve jobbet – hvilke ansvarsområder vil medarbejderen få? 

4.) Skriv om hvad I tilbyder – fordelene ved at arbejde for jer. Frynsegoder, kantine/frokost, socialt? Hvilket slags team er I? Hvor mange er I? Nogle særlige rutiner fx. morgenmøde etc. 

5.) Om kandidaten – hvem er det i leder efter? ‘Hvem er du’ -afsnit; hvilken baggrund tænker du de har? Hvordan er de som person? Husk at de skal supplere dit team og den stilling du ønsker besat.

6.) Afrunding og praktisk – Ansøgning og CV sendes til x person på x mail. Henvendelser med eventuelle spørgsmål til mail eller telefon. Medfør ansøgningsfrist, og hvornår I afholder jobsamtaler eller hvis I afholder samtaler løbende. 

Mangler du medarbejdere i din virksomhed? Så frygt ej. Jobseekers har medarbejderne til dig – kig på vores forside og kontakt os idag. Du kan desuden her få 2 gratis CV’er til en værdi af 1.000kr.

Fortæl i kommentarfeltet hvad du fandt særligt interessant. Hvilken udfordring ser du som den største?

Følg os på LinkedIn for at få den nyeste viden indenfor HR og jobmarkedet.

 

  • Share this post

Leave a Comment